Alla inlägg under september 2015

Av Josefin Lindberg - 30 september 2015 09:32

Dagen började med att jag blev väckt av Caelan...vi hade glömt bort att vi skulle hjälpa till med en flytt till. Så vi packade in oss i bilen och åkte iväg. Det var inte alls så mycket aty flytta denna gången som förra vilket var skönt eftersom det var längre att köra. Vi fick in alla stora saker i hästkärran så det blev en vända!

Vi lämnade detta hus bakom oss och utsikten som fanns där bara du gick upp för den lilla backen var enastående. Jag såg till och med snötäckta berg! Det första jag såg vid det nya huset var en cool blomma...

Det ser ut som om det är två blommor i en! Vi fick lunch, bakad potatis och en underbar paj! Sedan var det hemresan kvar. Vi stannade till hos ett par vänner för att säga hej. Vilket underbart hus och trädgård!

Som synes på bilderna så hade vi vädret med oss även denna dag! Vi skulle också åka till en strand där Anette tänkt åka med hästarna för att hon ska veta vart hon ska när hon har hästarna med, men vi kom aldrig till starnden då vägen var översvämmad...så det var bara att vända, men jag fick se min första nya zeeländska karta ?

Den satt på grinden ner till standen så vi kunde se att vi var på rätt ställe och att det gick att ta vilken väg som helst ner åt samma håll som den vi försökte ta.

När vi kom hem ville Caelan visa mig ett spel och han fick mig att lägga till det på min platta. Får försöka mig på det imorgon om jag har tid för vi hann inte börja innan det var dags att få ner till bonfiren som Geoff startat.

Vi hade med oss korv, deg till pinnbröd, marsmallows, banan och choklad. Så det blev en kväll ute vid brasan! ?

Jummie! ? Det var så himla gott och det blev en super kväll. Nu ligger jag i sängen redo för att snart sova. Jag kommer att sova gott ikväll!

Av Josefin Lindberg - 29 september 2015 09:42

Igår var en bra dag. Jag började dagen med at rensa ogräs i växthusen.

Det var en hel del att rensa. Men har man bara trevligt sällskap så går det bra! Tack Elin för trevliga samtalsämnen! Efter lunch tog vi en ridtur. Vilket var underbart. Det kan inte bli bättre än så! Kvällen avslutades med en stund i kvällssolen, middag och film: Den lilla sjöjungfrun. Men det måste erkännas, den är bättre på svenska än engelska!
Det ska också nämnas, det är vår här! Vilket betyder att det börjar blomma!

Dagens att göra lista:
* gräva upp björnbär
* plocka hästskit (mocka) i hagen
* leka
* laga middag
* äta kaka

Jag började upifrån på listan, det vill säga...jag började med att gräva upp björnbär!

Som bilden visar så använde jag en hacka istället för en spade och gisses vad det gick undan. Synd att min kompanion inte var lika effektiv...det var tydligt att han hadr svårt att göra två saker samtidigt, prata och jobba. Men vi fick en del gjort och jaf tyckte att det var roligare än förväntat även fast jag har gjort roligare saker.
Efter lunch var det bara att börja ploka hästskit så att höstarna vill äta gräset när de kommer tilbaka till den delen av hagen...för vem vill äta där man har skitit? Inte jag i alla fall!
När vi var klara med hagen kom Geoff hem från jobbet och han hade handlat på vägen hem så jag hjälpte honom att plocka in varorna. Sedan var det lek! Vi studsade studsmattan och gungade. Jag tog wn snabbdusch för aty sedan börja med maten. Det blev ett ihopkok på de grönsaker jag kunde hitta...inte mitt bästa hopkok men väl godkänt.
Det bästa med kvällen var ändå efterrätten!

Gudinnan på bakning, Elin, hade gjort en citronkladdkaka med maräng uppe på. Å gudars så jäkla god den var! Kan lova att det är nog en av de bästa efterrätter jag har ätit! Om Elin släpper sin egen bok med recept lovar jag att jag kommer att vara en av de första som köper den!

Av Josefin Lindberg - 27 september 2015 11:45

Igår var vi och flyttade en vän till familjen. Vi åkte ända till Palmerston North, vilket är runt en timme bort. Jag åkte med Anette och vi var klara lite före de andra så vi stannade till för att titta efter en ny diskmaskin...men icke! När vi kom fram till kompisen började vi lasta in kartonger i den lilla lastbilen. När den var färdiglastad fortsatte vi med hästkärran som Geoff hade med sig och när även den var full hoppade alla in i bilarna och vi körde en timme tillbaka till Kimbolton. När både lastbilen och kärran var utlastade var det lunch och sedan tillbaka till Palmerston North för ännu en vända. Först trodde vi att allt skulle få plats i lastbilen men efter lite funderingar kom vi fram till att det inte alls skulle fungera...och inte nog med det, lastbilen skulle vara tillbaka i Palmerston North kl.17 och det var bara två timmar kvar när lastbilen var fullastad. Jajks!!! Så Geoff tog lastbilen tillsamman med Nils och Jakob för att de skulle kunna lsata ur hönshuset och de andra stora grejerna som vi fyllt den med för att sedan möta oss andra på vägen. Så då var det bara jag och Tessa kvar tillsammans med Kate och hennes minsta son som till råga på allt var sjuk så Kate kunde inte hjälpa till med packningen...när Tessa och jag trodde att vi var klara med allt kom Kate och visade mer som skulle med så det var bara att lassa ur sakerna och börja om med packningen. Men efter mycket slit klarade vi av att få plats med allt även om hela bilen också var full. Jag erbjöd mig att köra så att Kate kunde sitta bak med sin sjuka son vilket hon blev väldigt tacksam för. Okej så första gången jag kör på Nya Zeeland är med en fullastad hästkärra, full bil, en ledsen unge, en irriterad katt, en hund som står för min backspegel, vänstertrafik och automatväxlad bil...men det gick lätt som en plätt om man inte räknar med att Kate missade säga till två gånger när vi skulle svänga och att jag glömde bort att spalarna till blinkern och vindrutetorkarna också satt på motsatt sida jämfört med hemma. Efter enhel dag med flytt var vi trätta när vi kom hem så vi kom överens om att det räckte med att värma på resterna från middagen igår vilket jag började med nästan direkt. Jag och Tessa hämtade ävem in mer ved tillsammans med Geoff. Det var den dagen det...flytt nummer 1...

Så söndag...sommartid! Dvs ställa fram klockan en timme...dagen började bra, Caelan och Geoff gjorde vofflor åt alla till frukost! Supergoda :) sedan var det ut och mata hästarna. När jag kom tillbaka in fick vi i uppgift att skiva upp morötter...som är snacks till hästarna för idag ska vi ta ut hästarna på en promenad. Så hela familjen med alla oss andra inräknade gjorde oss i ordning för en promenad och lite ridning och sedan bar det av. Vi red nästan allihop minst en gång. Det var så fint väder så det gjorde inget att vi var ute i timmar och sedan var det lunch när vi kom tillbaka. Efter lunchen tog vi det lugnt lite. Jag ocj Elin hjälpte sedan Anette att flytta staketet till hästarna vi var ute på en promenad med så att det skulle få tillgång till lite mer gräs och sedan tog vi det lugnt igen...eller fick göra bad vi ville så jag bestämde mig...

...dags för första löprundan! Och det gick uppför...och uppför...och uppför! Gises vad uppför det gick...men det var så fint väder att det inte gjorde något, och när jag väl var uppe..kan inte fatta att det är på riktigt men fan vilken utsikt! Tänk att kunna jogga upp för backen, ca 25 minuter för att få den utsikten. Det är helt otroligt!

Så...kvällen slutade bra. Det gick fruktansvärt fort nedför men vad gör väl det när man har värdens största flin? Jag klagar inte i alla fall! När jag kom tillbaka hoppade jag in i duschen, snackade lite skit med Elin och åt sedan middag. Efter middagen bestämde vi oss för att titta på film. Det blev mycket skratt men nu är jag trött...imorgon åker Nils och Tessa...får se hur det blir utan dem. Jaja, det får vi se. Hoppas att varje morgon startar på samma sätt...

Av Josefin Lindberg - 25 september 2015 10:49

Så, torsdag...vi tog det lugnt på förmiddagen, tog med hundarna ner till ån(?) för att de skulle få springa av sig lite och tvätta av sig. Det är lite svårt att hålla koll på 5 hundar som du inte kan namnen på. Det började med att två av dem sprang åt helt håll..gash vad gör vi nu då? Tessa sprang efter medans jag och Nils höll koll på de andra tre. Det löste sig bra och de kom tillbaka så vi kunde gå vidare. Hundarna tycker att det är skitkul att springa och hoppa i vattnet sådet var lyckat. När vi nästan kommit hem och innanför grindarna igen hittar hundarna två döda pungråttor i diket och självklart vill de ta med sig dem hem och äta upp dem...ewww... de lyckas få med sig den mest söndertrasade in på gården så det är bara att försöka få tag på den och slänga tillbaka den i diket igen..vilket vi lykades med. Efter det gick vi till Islandshästarna för att bekanta oss med dem så att vi kan rida någon dag framöver. Jobbet denna dag var att försöka att få ut vedträden/stockar ur hagen och upp under träden för att torka. Yes, vi kunde köra in hästkärran så det var bara att lassa på..men gud så stora och tunga, tur att vi var många. Vi lyckades få in allihop från en stock och då hade vi bara att köra upp och lassa ur...trodde vi ja men icke. Självklart körde vi (läs Geoff) fast och kom inte loss..vi försökte allt men det slutade med att vi fick lassa ur allt, köra ut bilen och hämta plankor och skottkärra för att få ut vedträna/stockarna. Till slut fick vi upp alla på flaket igen och vi kunde köra upp dem på gården. Sedan var det bara att lassa ur dem igen och nu få upp dem för slänten och upp på högen! Tungt, svettigt, varmt och regnit men vi lyckades. Det var den dagens jobb...
Fredag skulle ha varit slalom men backen var stängd på grund av dåligt väder och eftersom det är en vulkan som backen ligger på så är det ingen som vill ta risken så det var bara att jobba vidare. Jag var ute tidigt, och titt på fan det finns fler stockar att flytta! Till att börja med var det bara jag och Geoff eftersom vi är uppe tidigast. Vi lyckades få ut stockarna till vägen innan de andra kom ner så då var det bara att lassa in i släpet igen. Idag gick det mycket lättare för att vi hade rutinen från igår. Sedan var det fika. Jag fick höra att jag skulle städa pation och att Elin ville ha hjälp med kanelbullarna..jag började istället med att knäcka valnötter eftersom de var helt slut och vi behöver mer och sedan hjälpte jag till med lunchen. Efter lunch städade jag klart i Caelans rum och köket och vardagsrummet. När det var klart började jag med pation för att sedan gå in och hjälpa till med bullarna och sedan göra klart pation. Sedan var jag trött. Diskmaskinen gick sönder idag också så innan middagen hjälpte jag till med disken för att sedan hamna framför ruggby på tv...men jag fattade ingenting förutom när det blev mål. Nu är jag trött och behöver sova eftersom imorgon ska vi hjälpa till att flytta en kompis till familjen.

Av Josefin Lindberg - 23 september 2015 11:01

Så idag har det regnat hela dagen...så det har inte blivit så mycket ute. Jag har matat hästarna både på morgonen och kvällen och så har jag lekt lite med Caelan. Annars har det varit städning för hela slanten. Jag började dammsuga hela huset och sedan gjorde jag rent duschdrapperiet. Efter lunch städade vi ur städskåpet..shit vad grejer och TRE dammsugare! Efter det torkade jag av alla ytor i köket och då också luckor och kylskåp inräknat. Det är ungefär vad jag har gjort idag. Jag har i och för sig också fått klart för mig att jag kan stanna här i fyra veckor. Gudars vad skönt. Nu kan jag slappna av och leta efter ett betalt jobb! Jo på fredag ska hela högen, dvs familj på 3, en au pair och fyra wwoofare åka slalom! Tjohoo!!!!!
Jo nu ikväll har vi tittat på film och så plockade jag iordning i köket. Det var min dag och tiden går så himla fort här...

Av Josefin Lindberg - 22 september 2015 10:05

Igår gick jag upp halv 8, åt frukost och tog mig sedan upp till bussstationen för att sitta på bussen i 9 långa timmar...den första timmen är ganska seg och vi åker bara i utkanten av olika städer så det är inte så mycket att se, stad som stad. Men när vi kommer ut från städerna börjar det bli mer öppna fällt och mer och mer kor blandat med får..jag hade köpt med mig lunch för att spara pengar och inte behöva köpa lunch på en restaurang. När klockan blev 13 hade vi fortfarande inte stannar för lunch och jag var så jäkla trött att jag somnade en stund. Vid 13.45 stannade vinsedan för lunch. Det var en så lite håla att det bara fanns ett ställe att köpa mat på och de serverade bara friterat...tur att jagbahde med mig eget! Där stannade vi i 45 minuter, bytte chaufför och blev kall som en isbit...men så småningom fortsatte vi söder ut och den nya chauffören körde som en galning! Men det blev finare natur och titta på och ännu mera får. Men när vyerna började bli fantastiska så att jag kände att nu är det dags att ta fram kameran drog regnet in och skymde utsikten. Jag hann se topparna på de snötäckta bergen innan molnen täckte dem helt. Och regnet avtog inte på länge, och mycket hade det regnat nu på slutet ockspå för när vägen blev smal ocj gick på en smal kant på bergssidan med en sandvägg på ena sidan och en sandbrant på den andra hade regnet sköljt bort bitar av vägen...och hör fick vi möten, det låg stora högar med stenar och sand på vägen och vi hade en chaufför som körde som en galning!
vi blev 20 minuter för senade till första stoppet efter den dåliga vägen men chauffören lyckades gasa på ordentligt för vi var bara 2 minuter sena till mitt stopp..där fick jag vänta i ca 45 minuter påmatt min skjuts skulle komma förr Geoff vart också sen på grund av vädret men vad gör väl det när jag har kommit fram helskinnad? Vi kom fram till gården runt 20. Jag hälsade på de andra wwoofarna (Nils och Tessa från Nederländerna) som kommit på morgonen och familjens au pair Elin (från sverige). Sen var det bara att borsta tänderna och gå och lägga sig. Jag har mitt eget rum i garaget med en stor säng, tv, dvd och soffa/extra säng. Kanon!

         

Idag har varit första dagen som jag har jobbat här på gården. Jag var ute vid 10 tiden och började med poopicking :) och det skulle vi lägga in i växthuset för att kunna plantera ner växterna! Det var inte så jobbigt och det är jag glad för. Efter en stund kom Anette och Geoff ner i hagen för att vi då skulle stängsla om så att några av hästatna skulle få bättre gräs. Det var lite jobbigare att få stolparna på plats men det gick bra så vi flyttade på höstarna så småningom. Sedan var det lunch. Tiden går så fort här...till lunch värmde jag rester från gårdagens middag, en form av fiskgratäng! Precis när jag ätit klart kom Geoff in och sa att vi skulle iomma ut för han behövde hjälp att flytta på ett träd så jag var snabbt ute men det räckte inte med bqra mig så alla andra fick också komma ut. Han hade börjat såga lite men helt plötsligt hade stocken börjat rulla så han hade bara släppt motorsågen och sprungit så att han sjölv inte anmnade under trädet. Vi fick loss sågen och vi kunde gå in och fortsätta äta. När jag kom ut igen fortsatten jag plocka skit men efter att tag hittade vi inte mer så det var bara att lassa över allt in i växthuset. Och sedan var det dags att plantera! Vädret har under hela dagen varot bra och solen har varit framme men vid 4 nör det var dags att gå in såg vi att det snart kommer regn igen så jag och Elin matade hästarna och sedan gick vi in. Jag tog en dusch och när jag var klar höll middagen på att förberedas av Tessa, Nils och Chelan. Det blev en vegetarisk lasagne. Nu ligger jag i min säng och har ont i kroppen. Jag hoppas att det är bra väder imorgon så att jag kan ta lite kort på omgivningen om jag kommer ihåg! 

Av Josefin Lindberg - 20 september 2015 22:51

Nu säger jag hej då till Auckland. Står utanför bussen och väntar på att få kliva ombord. Helgeb har varit bra och mina rumskompisar fantastiska. Jag hoppas bara att det blir bra i Feilding!

Av Josefin Lindberg - 18 september 2015 09:25

Okej, detta har hänt..igår åkte jag tillbaka in till Auckland för att checka in på ett hostel, hämta mitt bankkort, fixa mobilen och söka jobb elle wwoofingplats. Jag gick till kontoret eftersom incheckningen inte är förrän två och började leta jobb men telefonen fungerade inte så det var bara att ge sig ut oh leta reda på 2degrees affären för att få hjälp. När jag ändå var ute tänkte jag att jag kan hämta upp mitt bankkort men när jag väl kom fram först i kön kom jag på att mitt pass ligger kvar på kontoret...attans! Och inte hittade jag 2degrees heller så det var bara att gå tillbaka till kontoret och maila istället. Jag passade också på att gå till de hostel som jag känner till men allt vaf fullbokat.. Efter en timme på kontoret gick jag ut igen, den här gången med mitt pass, hämtade mitt bankkort och självklart hittade jag 2degrees. Okej, bara att börja ringa runt och inte fick jag några positova svar. Nästan allt uppbokat fram till jul! Vad fan!?!? Okej, jag tar en paus, söker hostel på internet men inget bättre där. Kanske ska ta bussen till Ruturoa istället, nytt ställe nya möjligheter. När jag bestämt mig till 90 % för att åka till Rotorua fick jag svar från ett wwoof ställe. DE HAR EN LEDIG PLATS! Jag kan komma till dem på måndag så ändrade planer. Stanna kvar i Auckland över helgen och på måndag hoppa på bussen för en resa på 9 timmar för att komma till min första wwoof. Och det är en svensk kvinna :) Gud så skönt att veta vart jag ska och kunna koppla av lite nu framöver. Hoppas att jag kan stanna en stund där och koppla av och lära mig lite mer om kulture här och kanske få lite tips på vart jag kan vända mig framöver. Då var det bara boende för helgen kvar..aj aj, ett stort problem. Men jag hittade ett hostel med lediga sängar men när jag kommer in i receptionen var jag nära på att vända, det kändes inte bra...jag fick en säng med 10 platser, bara killar...shit shit shit! Här kan jag inte bo hela helgen. Köper mig tre timmar internet för 3 nzd och börjar leta boende för resten av helgen. Base hostel hade platser kvar så jag bokade en säng direkt i ett mix dorm med 8 sängar lagar mat och sätter mig i tv rummet och fortsätter kolla jobb. Det kommer in en kille från Italien, Silvio som börjar prata direkt, jumer tiden går desto bättre trivs jag..men som sagt så ska det bytas hostel igen och tur är väl det för det luktar så illa på mitt rum, en blandning mellan svett och harsh...men jag går och lägger mug och hoppas på det bästa. Jag sover relativt bra men när några av killarna kommer tillbaka (bara killar och jag på rummet) pratar de högt och tänker inte på att det finns de som sover. Jag vaknar vid 8 men är fortfarande trött, utcheck är kl 10. Kan ligga kvar en liten stund till. Går upp vid 9 gör mig klar inför en ny dag. Jag går till mitt nya hostel och vilken reception! Jag lämnar mitt bagage, går och handlar för att sedan sätta mig på biblioteket. 14 00 dags för incheckning..oh no min bokning har inte gått igenom...igen.. vad fan!? Men det löste sig bra i alla fall. Jag fick ett bättre rum men för samma pris. Nu ett dorm 4 sängar bara tjejer! Yes! Det var ett fint rum och det verkar som om de andra är trevliga. Vi får se nu när jag kommer tillbaka.

Ovido - Quiz & Flashcards