Direktlänk till inlägg 22 september 2015

Bussresan och första dagen!

Av Josefin Lindberg - 22 september 2015 10:05

Igår gick jag upp halv 8, åt frukost och tog mig sedan upp till bussstationen för att sitta på bussen i 9 långa timmar...den första timmen är ganska seg och vi åker bara i utkanten av olika städer så det är inte så mycket att se, stad som stad. Men när vi kommer ut från städerna börjar det bli mer öppna fällt och mer och mer kor blandat med får..jag hade köpt med mig lunch för att spara pengar och inte behöva köpa lunch på en restaurang. När klockan blev 13 hade vi fortfarande inte stannar för lunch och jag var så jäkla trött att jag somnade en stund. Vid 13.45 stannade vinsedan för lunch. Det var en så lite håla att det bara fanns ett ställe att köpa mat på och de serverade bara friterat...tur att jagbahde med mig eget! Där stannade vi i 45 minuter, bytte chaufför och blev kall som en isbit...men så småningom fortsatte vi söder ut och den nya chauffören körde som en galning! Men det blev finare natur och titta på och ännu mera får. Men när vyerna började bli fantastiska så att jag kände att nu är det dags att ta fram kameran drog regnet in och skymde utsikten. Jag hann se topparna på de snötäckta bergen innan molnen täckte dem helt. Och regnet avtog inte på länge, och mycket hade det regnat nu på slutet ockspå för när vägen blev smal ocj gick på en smal kant på bergssidan med en sandvägg på ena sidan och en sandbrant på den andra hade regnet sköljt bort bitar av vägen...och hör fick vi möten, det låg stora högar med stenar och sand på vägen och vi hade en chaufför som körde som en galning!
vi blev 20 minuter för senade till första stoppet efter den dåliga vägen men chauffören lyckades gasa på ordentligt för vi var bara 2 minuter sena till mitt stopp..där fick jag vänta i ca 45 minuter påmatt min skjuts skulle komma förr Geoff vart också sen på grund av vädret men vad gör väl det när jag har kommit fram helskinnad? Vi kom fram till gården runt 20. Jag hälsade på de andra wwoofarna (Nils och Tessa från Nederländerna) som kommit på morgonen och familjens au pair Elin (från sverige). Sen var det bara att borsta tänderna och gå och lägga sig. Jag har mitt eget rum i garaget med en stor säng, tv, dvd och soffa/extra säng. Kanon!

         

Idag har varit första dagen som jag har jobbat här på gården. Jag var ute vid 10 tiden och började med poopicking :) och det skulle vi lägga in i växthuset för att kunna plantera ner växterna! Det var inte så jobbigt och det är jag glad för. Efter en stund kom Anette och Geoff ner i hagen för att vi då skulle stängsla om så att några av hästatna skulle få bättre gräs. Det var lite jobbigare att få stolparna på plats men det gick bra så vi flyttade på höstarna så småningom. Sedan var det lunch. Tiden går så fort här...till lunch värmde jag rester från gårdagens middag, en form av fiskgratäng! Precis när jag ätit klart kom Geoff in och sa att vi skulle iomma ut för han behövde hjälp att flytta på ett träd så jag var snabbt ute men det räckte inte med bqra mig så alla andra fick också komma ut. Han hade börjat såga lite men helt plötsligt hade stocken börjat rulla så han hade bara släppt motorsågen och sprungit så att han sjölv inte anmnade under trädet. Vi fick loss sågen och vi kunde gå in och fortsätta äta. När jag kom ut igen fortsatten jag plocka skit men efter att tag hittade vi inte mer så det var bara att lassa över allt in i växthuset. Och sedan var det dags att plantera! Vädret har under hela dagen varot bra och solen har varit framme men vid 4 nör det var dags att gå in såg vi att det snart kommer regn igen så jag och Elin matade hästarna och sedan gick vi in. Jag tog en dusch och när jag var klar höll middagen på att förberedas av Tessa, Nils och Chelan. Det blev en vegetarisk lasagne. Nu ligger jag i min säng och har ont i kroppen. Jag hoppas att det är bra väder imorgon så att jag kan ta lite kort på omgivningen om jag kommer ihåg! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Lindberg - 27 november 2016 09:55

Idag har jag varit på trevlig och säker resa middag hos Donna och Ricky. Det var en sista middag tillsammans hela familjen innan vi åker till olika länder de två närmaste veckorna. Nicki och James är de första som åker, de åker på torsdag till usa fö...

Av Josefin Lindberg - 13 november 2016 12:23

Jag blev just väckt av en stor jordbävning...inte lika stor som Christchurch som var en 7.2 men en relativt stor en. En som mätte 6.6 med centrum i norra delen av sydön. Den största jag har upplevt, min säng skakade rejält och hundarna skällde. Nu s...

Av Josefin Lindberg - 26 oktober 2016 06:52

Idag har jag varit i Waitomo och besökt två olika lysmasks grottor! Superhäftigt, speciellt när guiden, Taylor, lyste på dem så vi fick se när de rörde på sig och försökte knuffa varandra bort från väggen :) ...

Av Josefin Lindberg - 25 oktober 2016 05:55

Idag har jag varit i Hobbiton! Det var otroligt vackert men jag hade otur med vädret. Det regnade till och från men jag kom förberedd med paraply i högsta hugg :) Det finns inte så mycket att säga annars, bilderna talar för sig själva! ...

Av Josefin Lindberg - 24 oktober 2016 03:30

Nu är jag på semester och det är så skönt. Igår packade jag bilen och åkte till Taupo. Jag kommer att utgå härifrån hela veckan. Jag har planerat upp saker att göra varje dag fom idag tom torsdag. Idag har jag hoppat fallskärm! Gissa om det var kul, ...

Ovido - Quiz & Flashcards