Direktlänk till inlägg 22 november 2015

Urenui

Av Josefin Lindberg - 22 november 2015 11:41

Dagen började tidigt..klockan ringde redan 05:07. Då var det bara att gå upp, göra mig i ordning och sedan packa väskan och bilen och sedan börja resan mot Urenui. Där har det varit ett Maori event i helgen. När vi åkte hemifrån regnade det massor så jag hade packat varma kläder! Vi stannade och tankade och lite senare också för att köpa nytt simkort till telefonen. Under resan till Urenui blev vädret bara bättre och när vi kom fram var det strålande sol!

Vi började med att prata med Geoff som hade ett släp från jobbet med sig där han visade upp hur man kan göra lätt billig och god mat och detta för jobbets räkning. Sedan gick vi in i tältet och tittade på haka tävlingen. Det var också en grupp med barn som uppträdde men utanför tävlingen. Det var coolt att se en Haka live och inte bara på tv. Elin och jag hade med oss mat för att kunna äta lunch och inte behöva köpa mat. Efter det gick vi ner på stranden och tittade på den fina havsutsikten.

Det var jättefint men som synes på bilderna så blåste det ordentligt. Tillbaka uppe på fältet där eventet ägde rum lekte jag med Caelan och några Maori barn. På vägen hem stannade vi och fikade, men också på ett museum.

Det var ett museum som visade på hur det gick till inom handeln när Storbritannien först kom till Nya Zeeland. Vi åkte en båttur som visade hur det kunde gå till och lite olika strider...där hade de gevärsskottsljud och precis när jag trodde att det var över kom det ett skott rakt mot mig som skrämde mig rejält...men det var precis på slutet. Innan vi åkte därifrån gick vi också och tittade på hur olika fordon och redskap har sett ut genom tiderna.

Gisses vad stor den här traktorn var. Lastbilen som står bakom är i vanlig storlek, bara för att få ett hum om storleken!
När vi åkte därifrån stannade vi på olika ställen för att leta efter en mobilladdare till bilen...det slutade med att vi fick köpa den på en mack där den också var billigast av de ställen vi tittat på. Vi stannade även till hos ett par kompisar till familjen där även Anette och Caelan stannade. När vi åkte därifrån hade vi med oss Caelan hem.
Nu är jag supertrött och ska sova!