Alla inlägg den 16 november 2015

Av Josefin Lindberg - 16 november 2015 09:08

Ship och hoj!
Efter frukosten i morse frågade jag Anette om busken ute i hagen utanför mitt rum är en fläder, vilket det är. Jag har tittat på den i flera dagar och funderat över om det är fläder eller inte och detta resulterade i ett sug efter flädersaft! Det finns också gått om olika vinbärsbuskar här på gården. Men hur som helst så gick vi ut och tittade på den för att vara säkra och den luktar fläder så jag är säker! Vi fortsatte upp till växthuset och tittade på vad som behövdes planteras och fortsatte sedan runt på gården där vi fick se mer som skulle göras. Efter rundvandringen när jag och Elin fått alla arbetsuppgifter började vi med att vattna växthusen och sedan plantera gurka i växthuset. När det var gjort grävde vi klart hålen som vi börjat på igår. Det ena fyllde vi bara med hästskit för att förbereda för en pumpa när den är klar för att planteras ut. I det andra hålet satte vi persikan som vi flyttade på. Innan lunch flyttade vi också på en spearmint. Efter lunchen gick vi ut och plockade vinbärsblad och fläderblommor för att kunna göra saft. När vi plockat det vi behövde fortsatte vi med arbetsuppgifterna. Nu var det att flytta på två vinrankor, men först och främst gräva hål för dem och fylla med skit! Sedan var det dags att gräva upp plantor. Vi började med den vid parkeringen. Först rensade vi bort ogräs och då fick vi syn på att den var större än vi först trott men det gör ju inget, ju större desto bättre chans att överleva. När vi sedan började gräva, STEN, i MÄNGDER!!! så vi grävde med händerna för att det gick lättare. Vi grävde och grävde och kom fram till att det var tre stora rötter som satt fast ordentligt men vi vile inte bara hugga av dem och låta dem vara korta så vi grävde lite till för att sedan försöka få lös den ur backen...vilket inte var helt lätt. Vi grävde och drog men det tog tid. När vi äntligen fått av en av rötterna kändes det lite bättre men nästa var ännu värre, vi pushade på varandra medans vi försökte få loss den ur backen och efter mycket slit och ännu mera skratt hade vi fått loss den. Nu nästa problem, hålet vi grävt är för litet...så det var bara att gräva upp hästskiten och göra hålet större...men det gick och när vi var klara med det var det dags att börja tänka på middag. När vi kom in bytte vi om och hängde sedan upp tvätt för att vi skulle kunna tvätta våra arbetskläder som är fulla i bajs...hästbajs för er som inte förstod det!    Sedan började jag med att göra saft, det blev en blandning av fläderblom och vinbärsblad...jag tittade på recept var för sig och sedan gjorde mitt eget ihopkok, det vill säga en Elin, titta på ett recept och göra om som jag själv känner för! Elin gjorde då valnötsmjölk och sedan pumpapaj till middag.   

Nu ska saften stå tills på fredag för att det ska bli bra med smak, får vi hoppas...när jag var klar med detta gjorde jag ännu en Elin men nu var det en nötsmulpaj. Jag tittade på ett recept som jag sedan gjorde om en hel del.  

Det är en hel del bär i min paj...vi hade rabarber som vi behövde göra något med men det var lite för lite så det fick även bli bär från frysen! Gisses vad god den blev. Men Caelan tyckte inte riktigt samma sak, jag hade nämligen inte så mycket socker i den...

Nu sitter jag här på mitt rum och längtar till onsdag..movie marathon!

 

Ovido - Quiz & Flashcards