Alla inlägg den 18 oktober 2015

Av Josefin Lindberg - 18 oktober 2015 12:09

Nu har det gått några dagar igen sedan sist jag skrev...det har inte hänt så mycket..eller det beror ioförsig hur man ser det. I fredags började vi skura taket. Gisses vad drygt det är att stå och skura upp och ner..eller i alla fall böjd bakåt för att kunna se vad man pysslar med.

Vi började med att köra med ångmaskinen (?) för att lösa upp fettet för att sedan använda bikarbonat och vinäger för att ta bort den sista smutsen. Det gick bra men vi har kommit fram till att hela taket behöver gås över en gång till innan det är helt klart. Efter halva vägen av takplattor vi beslutat att rengöra för dagen började vi också att skura golvplattor. Där använde vi bikarbonat och vinäger och det var tydliga resultat både i taket och på golvet. Undertiden som Elin och jag skurade tak och golv satte Geoff upp plattor i taket i köket där kakelväggen suttit tidigare.

Jag åkte också och hämtade upp Caelan i skolan när han slutade. Jag blev då inbjuden till skolan om jag har tid för att hjälpa till med läsning och datorer.

Lördag var det dags att sätta upp kakelplattor över spisen och lägga golvplattor. Jag började med att blanda ihop "klistret" för att sedan hjälpa Elin sätta upp kaklet på väggen. Elin skjutsade sedan iväg Caelan till Alex för att han skulle ha något att göra och då tog jag över kakelsättningen.

Jag tycker att reslutatet blev bra! Sedan var det golvet...det var tur att Geoff var med och sågade till kaklet i rätt form och storlek annars kan det ha slutat hur som helst :D men allt gick bra även om de plattor på golvet som vi jobbat med att få på plats blev trampade på några gånger och fick göras om så blev det ändå väldigt bra. Så nu har jag blivit bra på att sätta kakel också. Nu kan jag snart renovera själv...(om jag har någon som säger vad som ska göras förståss)

Idag söndag har varit en bra dag. Den började med att Elin och jag fortsatte med att skura golvet och taket (inte så roligt). Vi åkte sedan in till palmy där vi fikade och gick till apoteket för att köpa lite mediciner..på apoteket kändes det som om vi inte alls välkomna av kvinnan som tog emot oss. Det kändes som om hon tyckte att vi var dumma och litade inte på oss över huvud taget!!!

När vi hade fikat och varit på apoteket åkte vi för att handla. Vi ska bjuda familjen på mat som tack för allt och visa vår uppskattning för allt. Vi åkte först till en affär men det var ganska dyrt där så vi köpte bara lite och beslutade oss för att åka till en annan. Och till råga på allt fick vi åka tillbaka till apoteket eftersom vi glömt köpa en sak..och lika otrevlig var den där kvinnan igen! När vi var klara där åkte vi till nästa affär och köpte resten av matvarorna vi behövde för att sedan bege oss hemmåt igen. Så fort vi kom hem började vi med maten men som tur var gick det snabbt och maten var klar klockan 8!

Det blev massa ostar, kex, frukter, grönsaker, dipp och lite olika kalla köttprodukter...gott var det och åt för mycket gjorde jag. När alla sedan var nöjda plockade jag och Elin av bordet och gjorde iordning köket för att sedan gå ut för att låta maten sjunka och föroppningsvis se någon pungråtta..men icke! Vi hörde dem men såg inga men det var en fin klar kväll så stjärnorna lyste klart och det var en underbar promenad dock var jag rädd för att en pungråtta skulle anfalla...

Ovido - Quiz & Flashcards