Alla inlägg den 5 oktober 2015

Av Josefin Lindberg - 5 oktober 2015 12:25

Idag var som ni förstår en dålig dag. Det börjar med att Cat på au pair link inte hade tid för intervju på grund av för mycket sjukdomar på kontoret. Det resulterar i att det tar längre tid innan jag vet om jag får ett jobb. Sedan ska jag gräva björnbär där hjälpen är värre än buskarna...

Som ni ser på bilderna är det inte lite björnbär som ska bort och de växer tätt. Vi var som sagt två som skulle jobba men den ena av oss (läs Jakob) är rädd för att få rispor av taggarna och är försiktig, eller rädd kanske jag ska säga för att komma för nära buskarna. Han tänker länge innan han klipper av en gren åt gången väldigt långsamt för att sedan försöka dra loss grenen med hjälp av häcksaxen för att han inte ska riskera att komma för nära. När han sedan erbjuder sig att "hacka" upp rötterna så vågar han inte svinga hackan...och det tar lååååång tid för honom att ens få ner hackan i jorden för att inte tala om under roten...men men..alla kan inte vara bra på allt (vad nu han är bra på vet jag inte)..men irritationen och frustrationen hos mig är TYDLIG! Men kanske inte för alla...
Efter lunch kommer Elin och ber mig om hjälp med att plantera frön. Skönt att få komma bort och göra annat. Jag fyller en skottkärra med jord/hästskit från komposten. När jag är på väg tillbaka till krukorna hör jag från Anette och ser själv att en av hästarna inte mår bra. Geoff ringde veterinären akut. Men efter bara en kort stund ser vi att alla tre hästarna som är i trädgården (de har varit ute på en ridtur) inte mår bra. Elin upptäcker att hästarna har ätit sugarbeens som måste blötläggas innan hästarna äter det. Det sväller nämligen i vätska så det höll på att svälla i magen på alla tre hästar... Veterinären kommer och det beslutas att hästarna ska till djursjukhuset...som ligger en timme bort och vi får bara plats med två hästar i kärran..veterinären bestämmer vilka två som är sämst så de tar Anette och Geoff med första vändan. Undertiden är veterinären kvar och försöker hjälpa hästen som är kvar. Elin är med och jag känner att jag vill vara med Elin om hon skulle behöva något och att det är bättre att vi är två som lyssnar på veterinären. Tillslut har veterinären gjort allt hon kan och vi har haft kontakt med Geoff så vi vet att han snart är hemma igen så veterinären åker. Men när vi sedan försöker få in hästen i kärran vill han bara inte gå in. Efter kontakt med veterinären igen beslutas det att han får vara kvar hemma men att han ska tittas till under natten och vara i ett begränsat område utan mat med lite vatten...
Så dagens reslutat...två hästar på djursjukhuset och en som borde vara där. Ingen intervju vilket betyder inget jobb ännu..irritation och frustration på att vissa inte jobbar..kan inte den här dagen få bli tillbakaspolad och göras om????
Nu ska jag sova och hoppas på att jag vaknar upp imorgon och det är måndag igen så att vi får göra om den här dagen, flytta på säcken som hästarna åt ur och välja en annan arbetsuppgift istället för björnbär...

Ovido - Quiz & Flashcards