Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Josefin Lindberg - 7 oktober 2015 11:16

Tisdag..bio! Jag och Elin var lediga idag och det var Jakobs sista dag! Tjohoo! När jag gick upp frågade jag direkt om hästarna och fick svaret att veterinären inte hört av sig ännu så de har i alla fall inte blivit värre. Det kändes skönt men veterinären kommer ju ändå förbi här idag eftersom en av hästarna ska avlivas på grund av så hög smärta...när Elin kom upp gick hon ut och kollade till hästen som inte kom iväg till djursjukhuset i går kväll och när hon kom in var hon glad för han hade kommit fram till henne direkt! Vilken lättnad! Veterinären kom strax därefter för att kolla på hästen och avliva en annan. Vi hade redan tidigare fått ledigt för att kunna åka iväg under dagen och även skjutsa Jakob till bussen. När vi åkte mot Palmerston North höll de på att begrava hästen som avlivats..inte alls kul. När vi kom till Palming släppte vi av Jakob på the square där vi sa hej då. Jag och Elin gick till biografen (bara för att gå förbi den trotts att vi tittat på gpsen) och bokade biljetter till Maze Runner: the Scroch Trial sena visningen. Efter det gick vi och fikade/åt lunch på ett fik.

Vi delade på kakorna bara för att få smaka på båda och jäklar vad goda de var! När vi ätit färdigt åkte vi till en secondhand butik som var gigantisk. Där spenderade vi över två timmar! Efter det åkte vi tillbaka in till the square och köpcentret där vi tittade i några affärer. Jag köpte mig en ny handväska eftersom min gamla håller på att gå sönder...vi åt också middag. Det var en restaurang (?) där vi fick peka på vad vi ville ha i disken undertiden de gjorde maten, ungefär som på subway fast mat istället för smörgås. Vi köpte färskpressad juice på ett annat ställe till maten. Det var väldigt gott, både maten och juicen. Vi åt båda rött/lila ris som var supergott! Under helgen kollade vi upp öppetider för köpcentret vi var på och där stod det att det var öppet till 9pm så vi stressade inget så efter maten gick vi in i mataffären för att köpa lite snacks till bion för att sedan gå upp till bilen men när vi kom ut därifrån (6pm) så höll de på att stänga så vi fick gå ut och leta oss fram till parkeringshuset utan jackor i blåsten för att då se att parkeringen stänger 7pm. Det var bara att betala parkerigen och leta efter en annan parkering. Vi hittade en men det stod att man bara fick stå i två timmar där men hur ska vi göra då när bion är över 2 timmar? Vi åkte lite till men bestämde oss för att ställa oss där i alla fall. När vi skulle betala för parkeringen stod det att det var gratis efter 5:30 så vi tänkte att vi kunde stå där längre än 2 timmar också. Vi var lite kalla så vi bestämde osd för att leta efter ett öppen fik men det var inte så lätt. Det blev ett helt varv runt the square för att komma tillbaka till det vi åt lunch på.

Efter det gick vi till biografen där jag köpte popcorn för att sedan få vänta på att få bli insläppta.

Vi hittade en stor reklamskylt om Pan, bion vi såg i fredags. Skulle inte vara helt fel att se den igen men får vänta på att den kommer ut på dvd.
Så småningom fick vi i alla fall gå in och välja plats vilket var bra för duken satt så högt upp. Det stod att filmen skulle börja 8pm men icke! Reklamen började 8pm och filmen kom igång först 8:25..shit vilken film det var, och skrämd blev jag också en massa..till och med killarna som satt bredvid mig blev rädda! Haha! När filmen var slut åkte vi hem och gjorde bara ett kort stopp i Feilding för att tanka. Vi var hemma lite innan 12 så det blev en lång dag. Men det var en underbar dag och sällskapet var fantstiskt! Det var ingen pbot på bilen så antagligen var det okej att parkera en längre tide efter 5:30pm eller så är plisorna dåliga på att hålla koll..själv tror jag på det första alternativet!

Onsdag..sol! Så idag var det sol och varmt! Det blev en bra dag och jag och Elin planterade ut småplantor! Det tog lång tid för Anette har så mycket grönsaker vilket är toppen men allt måste planteras och planteras om vart efter som de växer! I och med detta behövs också hästskit från komposten för att grönsakerna ska växa bättre. Jag och Elin ska också laga middagen idag så vi passade på att plocka grönsaker och rotfrukter.


Och det blev inte lite! Vi planerade att rosta rotfrukter i ugnen och göra kalla röror till med lax och tonfisk i. Vi förberedde lite inför middagen och om vi bara var trötta eller om vi varit för mycket i solen och fått solsting vet vi inte men vi skrattade nästan hela tiden! Efter det började vi sätta upp klätterlinor till vinrankorna för att de ska kunna fungera som ett naturligt solskydd för uteplatsen. Sedan var det dags för matlagning. Det gick bra och var smidigt och maten blev omtyckt!


Nu ligger jag i sängen och känner mig nöjd med dagen. 20 grader varmt en tidig vår är inte helt fel! Måste bara komma ihåg solkrämen och hatten från och med nu för jag har redan fått en bränna på armar och axlar! Hur kommer sommaren att bli??

Jo jag har också dödat en hel del spindlar i mitt rum idag. Har tidigare sett en hel del spindelnät men inga spindlar. Idag var det spindlar, men inte mer...mohaha...mohahaha!

Ovido - Quiz & Flashcards