Av Josefin Lindberg - 31 december 2015 12:55

Jag erkänner, jag har varit dålig på att blogga..men det finns några anledningar för det! För det första så har vi haft massor med kul för oss..vi har förflyttat oss en hel del varje dag och så har jag inte haft något internet! Men idag har vi det, lagom till nyår! För tillfället befinner vi oss i Christchurch och har varit ute på stan en stund och tittat lite. Vi hamnade på ett musikevent vilket var trevligt men väldigt kallt så vi åkte tillbaka till campingen för att skåla in nyåret här, så gott nytt år på er. Själv har jag redan börjat 2016!

Det största som har hänt sedan jul är att vi lämnade Kiras gård bakom oss och åkte till sydön! Vi har haft toppenväder och väldigt fin utsikt från våran van, både på resande fot och inför natten!

Ovan är mest bilder tagna från våra campingplatser. Det jhr varit mycket vatten eller snarare hav, men också berg med snö! Vi har tränat en hel massa och sett så otroliga utsikter..vi har dock haft en dag med pissit väder, dvs det var mulet och regn hela dagen...men vi har det jättebra och roligt och har sett massor!

Nu ska jag sova så god natt på er!

Av Josefin Lindberg - 24 december 2015 10:01

Så här kom några bilder från raftingen som lovat! Det var så himla kul och något som förmodligen kommer att göras om!

När vi blivit inkvarterade på campingen av hyrfirman blev det vänta som gällde. Vi hade utcheckning vid 10 men vår bilmeck hade inte kommit ännu så vi fick stanna till 12, hyrfirman ordnade detta. Men eftersom vi inte fick använda bilen så tog vi oss ingenstans men campingen hade en pool! Där spenderade vi en stund. Vi fick sedan ett telefonsamtal och vi skulle ta bilen till en bilmeck så vi plockade iordning våra saker för att få bilen lagad...trodde vi ja, bilen startade inte! Det var bara att ringa hyrfirmagubben och tala om vad som hänt. Han kom så småningom och lagade våran bil men satan vad varmt det var att stå i solen...jag brännde mina fötter! När bilen äntligen var lagad gav vi oss av mot Napier. Vi fick dock inte ha på någon ac eller något som drog batteri så det blev fruktansvärt varmt..vi stannade till på några ställen för att få lite frisk lift..och tittade lite på utsikten!

Vi kom tillslut fram till Napier och hittade en superbra camping! Utsikten var otrolig..havet!

Eftersom vi var så varma och det var fint väder kunde vi inte låta bli, vi var bara tvugna att bada!

Det var så himla skönt men det var så blåsigt så det var lite vågigt men det var ganska kul! Vi lagade sedan mat och gick en sväng längs stranden för att ha något att göra! När vi kom tillbaka till bilen kröp vi in och njöt av utsikten!

Det är inte varje kväll man har havet nestgårds!

Nästa morgon var det mulet, vi som tänkt springa och bada innan vi åker vidare men när vi ätit frukosten började det regna så vi valde att åka vidare. Dagens mål är Kiras gård! Vägen dit var otrolig, vilken jäkla utsikt det var ibland!

Vi stannade även till i Papaioea för att fika. Vi gick även in på bibblan för att ladda ner bilderna från raftingen. När vi åkte från Papaioea åkte vi en liten väg till gården. Det var verkligen en liten väg, grusväg och det kändes som om det skulle bli svårt att möta någon men det gick bra och inget möte!

När vi kom fram kom Geoff och Elin ut och mötte oss! Gud så skönt att träffa Elin igen, jag har saknat henne! Det var skönt att komma tillbaka till gården och känna att det blev lite normalitet. Kvällen spenderades i köket med Elin och visa Johanna runt. Jag var ute i hagen hos min häst, gissea vad jag saknat honom! Det var en skön dag!

Julafton och svenska jul!
Dagen började med tomtegröt och sedan träning. Tillbaka och ombytt hjälpte jag till i köket. Förmiddagen bjöd på sol och varmt väder vilket var väldigt skönt! När vi satte oss för att äta började det regna lite lätt. Efter maten fick vi fin besök...tomten!

Jag fick en julklapp, ett halsband med matchande örhängen som var superfina! Tack Kiras! Efter julklapparna var det dags för fika, mums! Efter fikat gick vi allihop ner till stranden med hundarna men när vi alla kommit ner började det småregna ige ..inte helt optimalt men okej ända tills himlen öppnade sig. Då var det bara att springa hem! Kvällen har spenderats i tv soffan. Nu är jag trött och ska snart sova!

GOD JUL på er där ute! Nu är min julafton snart slut så tack alla underbara som har varit med och firat jul hos familjen Kira på Nya Zeeland, det har varit en kanondag bortsett från vädret!

Av Josefin Lindberg - 21 december 2015 09:52

Dagen började med att jag och Johanna blev upphämtade på campingplatsen för dagens stora äventyr och även Johannas födelsedagspresent, White Water Rafting. Det var awsome och något jag gärna gör om! (Bilder kommer senare när jag fått dem) Johanna var väldigt nöjd så det känns bra! När vi väl var tillbaka vid bilen åkte vi in mer mot centrum i Rotorua där vi ställde bilen och gick sedan mot stan. Då passerade vi förbil "varma källor"!

Vi pt sedan lunch på stan för att seda fortsätta söder ut. Vi planerade att stanna på ett ställe och springa som vi läst om men när vi kom dit var det bara för cyklister...så vi fortsatte. Vi kom sedan till ett ställe där det fanns en vandringsled upp på toppen på en berg, 3,5km upp så där sprang vi. Det var en fantastisk tsikt från toppen och det gick snabbt ner till bilen igen. Därifrån åkte vi sedan förbi en mud pool, kokande lera!

Vi planerade att åka in till Taupo och övernatta på en gratis camping men 9km från Taupo la bilen av...batteriet var helt dött och det laddade inte. Men efter kontakt med hyrfirman kom det en meckkille so hjälpte oss med nytt batteri och vi blev hänvisade till en betalcamping som hyrfirman står för. De kommer imorgon och lagar bilen. Nu ska vi sova efter en toppen dag!

Av Josefin Lindberg - 20 december 2015 10:12

Igår kom Johanna! Yippee! Vi hade tänkt att åka mot Rotorua men eftersom hennes väska inte kom med så blev det andra planer, vi blev kvar i Auckland en natt för att kunna hömta ut väskan. Men det blev väldigt bra ändå. Vi ålte först till en park/berg för att komma ut lite. Där gick vi upp för att titta på utsikten som inte var helt fel!

Eftet det åkte vi mot campingen där vi sprang i 15 minuter och körde lite styrka. Det fanns allmän dusch och toalett, toaletten var pratande. När jag stod i duschen öppnades dörren helt plötsligt..den tyckte vist att det gått 10 minuter men inte en chans att jag stått där så länge, fem kanske max! Vi lagade sedan mat som blev väldigt god. Efter det åkte vi en sväng för att se oss om lite, vi kom så småmingom ut till havet.

När vi åkte tillbaka till campingen blev det inte dem väg vi tänkt oss men vi kom fram ändå. Vi ställde iordning bilen och plockade fram lite att äta.

Det blev sedan dags att sova. Vi somnade ganska snabbt.

Idag började med att åka in till flygplatsen för att hämta ut Johannas väska. Den kom som planerat vilket var skönt. Sedan började färden mot Rotorua. Det var en fin väg och vi stannade och åt lunch på vägen.

Vi passade även på att gå en led på 2,5 km. Det hade varit en guldgruva där för länge sedan så leden gick längs spåret, vilket även betyder inne i berget. Men det var fint att gå om än mörkt men vi tog oss runt! Sedan fortsatte vi tilll Rotorua. Här har vi tagit oss friheten att ställa oss på en betal camping. Den är jättefin. Vi bytte snabbt om till träningsklädrr och stack iväg och sprang. Det var fint men varmt och det blev mycket asfalt. Nör vi kom tillbaka till bilen gick vi mer till stranden där vi grävde ett hål som fyöldes med varmt vatten där vi badade fötterna och sedan gick vi i sjön och badade. Här på campingem fimms det också varm gyttja...som kokar!

Bäst att passa sig så att man inte ramlar i! Nu ligger vi i bilen och ska sova så att vi orkar med morgondagens äventyr!

Av Josefin Lindberg - 18 december 2015 08:49

Yippee, idag hade jag sovmorgon...eller jag hade ingen klocka som ringde men det betyder inte att jag sov länge..jag vaknade samma tid som min klocka brukar ringa, 7.24 Kul..eller inte men jag låg kvar i sängen en stund för att ta det lugnt. Planen för dagen var att gå till en park, gå förbi kontoret och spara över mina kort på usb minnet, ta det lugnt på bibblan och sedan handla lite tills Johanna kommer imorgon. Och så blev det också med några tillägg. Jag började med att gå mot en park i närheten av bibblan. På vägen dit blev jag stoppad av en kille från Unicef som jag pratade med lite innan jag fortsatte. Jag nådde mitt mål utan problem!

Vädret var fint så det bar skönt att komma ut. Jag satte mig på en bänk och njöt av solen en stund innan jag började läsa.

Men jag kunde inte riktigt koncentrera mig på min bok utan tänkte på killen jag träffade på banken igår..när jag nästan somnade beslutade jag för att gå vidare, det vill säga gå till kontoret, men då måste jag gå förbi banken så varför inte titta in och se om han är där? Men innan jag kom fram blev jag stoppad av en annan kille som ville att jag skulle fylla i en blanket men när han fick höra att jag var från sverige så var jag inte längre intressant för blanketten men jag pratade ändå med honom. Han hade tydligen en flickvän från sverige som också heter Josefin så han ska åka dit i juni...jag fortsatte sedan mot banken men till min besvikelse var han inte där...så jag fortsatte till kontoret men där var alla datorer upptagna så det blev inget sparande på mitt usb. Men jag såg till att de fick mitt nya mobilnummer ifall de behöver höra avsig om något. Jag gick därefter till bibblan där jag hittade en bra plats där jag kunde ladda mina prylar. Men trött som jag var slutade det med en siesta för mig vilket var skönt. När klockan blivit halv fem gick jag mot affären och tittade även då in på banken men icke..han var inte där men jag har i alla fall försökt. När jag handlat och var på väg hem blev jag stoppad igen av den andra killen från Unicef. När jag kom tillbaka till hostelet gick jag upp med mina saker på rummet för att sedan gå ner till köket för att laga mat men vad möts jag av då, jo något pucko har snott alla mina fem paket med nudlar som jag skulle ha med till mig och Johanna..som tur var hade jag köpt annat tills idag så jag fick i mig mat och nudlarna kostade inte så mycket men ändå. Jag hade namn på mina saker som man ska ha och namnet var vämt framåt! Men men..kan inte göra något åt det så varför lägga energi på det. Hoppas bara att den eller de puckon som tog dem njuter ordentligt när de äter dem!
Nu sittet jag på golvet i mitt rum och känner mig nöjd med dagen men lite besviken att han inte var där när jag kom till banken, TVÅ gånger...jag har packat det mesta för imorgon så att jag inte behöver packa allt innan det är dags att hoppa på bussem och åka till flygplatsen för att möta upp syrran. Det ska bli så kul att träffa henne igen så nu ska jag sova så att det blir morgon snabbt!

Av Josefin Lindberg - 17 december 2015 08:44

Då har även denna dag gått så nu är det bara imorgon också innan Johanna kommer. Det ska bli så himla roligt att träffa henne igen! Idag då, det blev att ligga i sängen till halv nio för att sedan äta frukost och göra mig i ordning för utbildning. Men innan jag gick iväg för det köpte jag en bussbiljett till flygplatsen på lördag så nu kommer jag att vara på plats närJohanna kommer genom the green zone! Innan jag letade reda på dagens busshållsplats gick jag till banken för att ta ut lite kontanter men inget av mina två Nya Zeelendska bankkort fungerade men jag är väldigt glad att det strulade! Jag fick först hjälp av en kille men han voste inte riktigt vad aom skulle gäras så han bad en kollega om hjälp...och inte vilken kollega som hellst..jag har aldrig sett en så snygg kille förut och det blev ju inte sämre när han blev generad och kunde inte riktigt ta blicken ifrån mig :D Han frågade också om det var miss Lindberg..det tog tid att kolla upp vad felet var och han kom fram till att det ena kortet inte går att ordna, jag kan fortfarande betala med det men inte ta ut pengar..men det amdra kortet gick bara jag fick en ny kod..nu är jag lite besviken att jag inte är kvar i Auckland längre men det gjorde min dag i alla fall. Vem vet, jag kansle går förbi banken imorgon också bara för att få se han igen! Men i alla fall, när jag tagit ut pengar letade jag reda på busshållsplatsen där min buss skulle gå ifrån (fick info om detta igår kväll på hostelet). Men den buss som jag skulle åka med, nr512 gick inte mitt på dagen..vad fan gör man då då? Jag tittade på de olika bussrutterna och såg att det var andra som gick ungefär samma rutt så jag tänkte att jag kunde kliva på nästa. När buss nr 502 kom klev jag på och frågade chauffören om jag kunde åka med denna buss och uppgav adressen jag skulle till (jag behövde gå typ 5 minuter oavsett vilken buss jag åkte med) och att jag inte är härifrån, men chauffören var inte alls trevlig och frågade bara vilken sektion jag skulle till! HUR FAN SKA JAG VETA DET NÄR JAG INTE ÄR HÄRIFRÅN? Men jag klev på ändå och hoppades på det bästa, jag startade gpsn i plattan så att jag såg om det gick helt åt fel håll vilket det inte gjorde. Jag kom fram i god tid och hittade fram utan problem. Jag tog min namnlapp och sate mig ich väntade i kafeterian tillsammans med andra som skulle delta i första hjälpkursen för barn. Det var inget nytt som gicks igenom men det var bra med en uppdatering av cpr. Jag blev godkänd och har nu ett Training Certificate i Child First Aid!

När jag åkte därifrån, fem timmar senare åkte jag buss tillsammans med en av de andra deltagarna och vi hade jättetrevligt tillsammans. Jag klev dock avbussen lite för tidigt så jag fick mig en rejäl promenad men det var ganska skönt efter att ha suttit inne hela eftermiddagen. När jag kom tillbaka till hostelet fixade jag käk. Nu sitter jag på golvet på rummet och funderar på att gå och sova, har ju ändå inget att göra. Imorgon blir det sovmorgon och handla lite mat till mig och Johanna. Om vädret är bra ska jag också kolla några parker som jag helt missade förra gången jag var i Auckland! God natt på er alla där ute!

Elin, det har varit en lustig dag utan dig vid min sidan, det är tur att det inte är så långt kvar till den 23!

Av Josefin Lindberg - 16 december 2015 11:43

Dagen har spenderats på buss...i 12 timmar! My ass is really hurting now! Innan frukosten var jag och Elin ute och matade kycklingarna...när kommer jag att göra det nästa gång? Efter frukost packade vi in oss allihop i bilen för att först släppa av Caelan i skolan och sedan åka in till Papaioea för att jag och Elin skulle med bussen. När vi stod och väntade på att bussen skulle komma fick Elin lite besök för att säga hejdå, de är så himla söta! Bussen var försenad...inte en bra start men vi kom så småning om iväg..det började bra och jag och Elin pratade massor. Kan nog ha varit väldigt underhållande för medpassagerare om de hade förstått svenska vill säga. Jag blev så småningom uttråkad vilket ledde till lite sång, En busschaufför! Jag fick en del blickar från några i närheten men vad gör man inte för att underhålla en supertyst buss?? Det blev vägen förbi New Plymouth vilket gjorde att resan tog 12 timmar..i New Plymouth stannade vi och käkade, paus i 30 minuter. Men efter det blev resan värre..det kom nämligen på en tant som sedan började må väldigt illa och spydde väldigt mycket under en lång stund...och det resulterade i flera oplanerade stopp och tidsfördröjning. När vi kom till Hamilton där vi skulle byta buss var vi ca 45 minuter sena men vi skulle ha haft 30 minuters paus där så det blev bara en kvart. Vi bytte buss och tanten som spydde fortsatte inte med våran! YES! Resten av resan gick bra men det var samtidigt väldigt tråkigt för nu var det dags att säga hej då till Elin...vad ska jag göra utan henne? Vi har spenderat flera veckor tillsammans, det kommer att vara så konstigt imorgon bitti när hon inte finns i närheten. Det är tur att det finns internet så att jag kan lindra min abstinens lite i alla fall...Elin kommer att vara jobbigast att vara ifrån men hela Kira gården med allt därtill kommer att finnas i mina tankar..däribland min fina, underbara, stora rumpa till häst.
Nu sitter jag i korridoren på hostelet i Auckland där min tid på Nya Zeeland började men jag tror nog att den här gången i Auckland kommer att bli bättre. Har mer att göra och vet att på lördag kommer Johanna! Nu ska jag snart sova så att jag orkar med min första hjälpen kurs imorgon!
Om jag bara kan komma på min kod till kodlåset!

Av Josefin Lindberg - 15 december 2015 10:01

Jag och Elin gick ut och matade kycklingarna efterfrukosten. När det var gjort fortsatten vi med att säkra hönsgården för de små kycklingarna. När det var klart var det dags att introducera de nya till en större miljö. Efter lunch städade vi av köket och bar in Caelans lego på hans rum för att sedan gå ut och plocka hästbajs som skulle in under träden som har frukt. Då passade vi också på att låta de små kycklingarna och hönorna att bekanta sig med varandra, vilket gick sådär. De stora hackade på de små men efter en stund lugnade de ner sig. Efter att ha plockat hästbajs har jag packat. Det har barit min sista dag hos Kiras. Imorgon åker jag och Elin till Auckland. Jag kommer att komma tillbaka hit till gården flera gånger. Det är tur att mitt jobb är ca en timme härifrån så det är inga problem att åka tillbaka hit när jag börjat jobba. Det känns konstigt att det var sista dagen idag och att jag inte kommer att bo här längre. Det här känns som hemma och jag har trivits kanonbra. Jag tror att det här kommer att kännas som hemma länge och det känns skönt att veta att jag är välkommen tillbaka!